satsar på detta under augusti

 
har lagt ihop ett "extra program" som jag ska köra under augusti (kan behövas ett lycka till, med tanke på hur dålig diciplin jag har!) 
 
Kort fakta: sit-ups och crunch är olika övningar. Och jag ska kort förklara skillnaden.
Crunches är en magövning där nedre delen av ryggen har kvar kontakten med golvet. 
Sit-ups är just som de låter – man sätter sig upp hela vägen från golvet.
Oavsett om man gör crunches eller sit-ups bör man undvika att svanka igenom övningen. Svanken gör övningen mindre effektiv och frestar på ryggen i stället för att stärka den.
 
Är man svag i magmusklerna rekomenderar jag att man börjar med crunches istället för sit-ups. Innan du utför övningen bör du också ha koll på att din core är spänd (du kan ex. känna att du inte får in handen under lännryggen eller säga korta "s" ljud för att hitta muskeln) 
 
Sit-ups:
 
 
 
crunch: 
 
Tänkt på att det inte är nacken du ska dra upp, utan det är magen som arbetar. håll nacken rak och placera händerna antingen vid tinningarna eller över bröstet. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback